Rowerem z Rataj do Dworca Głównego


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Rowerem z Rataj do Dworca Głównego
Skrócony opis projektu
Uzupełnienie brakującego fragmentu ścieżki rowerowej pomiędzy osiedlem Piastowskim a pomnikiem Powstańców Wielkopolskich (ulica Wierzbięcice).
Opis projektu
Droga z Ronda Rataje do Dworca PKP Poznań Główny to trasa pokonywana dziennie przez dziesiątki rowerzystów. Jej aktualny stan to dwa bezpieczne fragmenty ścieżki rowerowej: z Ronda Rataje do mostu Królowej Jadwigi oraz ze skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi/ Wierzbięcice do Poznania Głównego.

Przedstawiony projekt zakłada budowę brakującego bezpiecznego fragmentu ścieżki rowerowej przy południowym chodniku ulicy Świętej Jadwigi od mostu Królowej Jadwigi do skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z ulicą Wierzbięcice.
Zawiera on projekt i realizację wybudowania nawierzchni ścieżki pieszo- rowerowej, dostosowanie przejść dla pieszych, dostosowanie krawężników, wprowadzenie oznaczeń, montaż niezbędnych elementów infrastruktury i usunięcie/przesunięcie przeszkadzających elementów w świetle chodnika/ścieżki rowerowej.

Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

ulica Królowej Jadwigi

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

południowy chodnik ul. Królowej Jadwigi- od Mostu Królowej Jadwigi do skrzyżowania ul. Świętej Jagwigi i Wierzbięcicie
Potencjalni odbiorcy projektu
Rowerzyści miasta Poznania
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma pomóc mieszkańcom Rataj i wschodnich dzielnic Poznania bezpiecznie dotrzeć na rowerze do centrum miasta. Jego realizacja pomoże zmniejszyć ruch samochodowy, zaktywizować mieszkańców do wybrania roweru jako środka transportu oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na wyżej wymienionej drodze.

Uwzględniony w projekcie odcinek drogi aktualnie posiada wiele niebezpiecznych punktów. Chodnik na południowej stronie ulicy jest w złym stanie, jest krzywy i posiada wiele pęknięć. W jego świetle na środku drogi znajdują się elementy jak lampy, słupki, przystanek autobusowy. Z kolei północny chodnik sąsiaduje z kamienicami mieszkalnymi, których wyjścia skierowane w stronę ulicy grożą kolizją rowerzystów z wychodzącymi z budynku mieszkańcami. Dwupasmowa jezdnia jest również niebezpiecznym miejscem dla uzytkowników rowerów przez dużą prędkość jadących nią i wyprzedzających się samochodów.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Ze ścieżki rowerowej będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy. Projekt uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych poruszających się rowerem.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
wybudowanie 1,3 km ścieżki rowerowej o szerokości 1 metr 1 000 000
wyremontowanie 1,3km chodnika przylegającego do ścieżki rowerowej 650 000
usunięcie/przesunięcie elementów znajdujących się aktualnie w świetle chodnika 50 000
oznakowanie ścieżki rowerowej 5 000
SUMA: 1 705 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Katarzyna Wrzodak
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do ZDMu. Pas drogowy - ulica Królowej Jadwigi wraz z chodnikami zarządzana jest przez ZDM, natomiast za kwestie związane z wytyczaniem ścieżek rowerowych odpowiada MIR. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Katarzyna Przybysz w dniu 05.07.2023 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Nie złożono odwołania
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wskazana inwestycja zlokalizowana jest na terenach 3 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i każdy z nich przewiduje lokalizację obustronnych chodników oraz dopuszcza lokalizację drogi dla rowerów. Istniejąca szerokość pasa drogowego po południowej stronie ulicy Królowej Jadwigi wynosi około 4m i w przestrzeni tej zlokalizowane są także słupy lamp oświetlenia drogowego. 1. Na realizację tego zadania niezbędna przestrzeń wolna od przeszkód o szerokości 5,5 m (0,5m skrajnia dla ruchu samochodowego, 2,5m szerokość drogi rowerowej, 0,5m przestrzeń oddzielająca ruch rowerowy od ruchu pieszego i jednocześnie stanowiąca skrajnie dla ruchu rowerowego, 2,0m chodnik). 2. Droga rowerowa powinna zostać zlokalizowana przy jezdni, a chodnik przy krawędzi pasa drogowego, to wymaga zmiany lokalizacji wszystkich słupów. 3. Kolizja z roślinnością – na długości Parku J.H. Dąbrowskiego rosną cenne okazy roślinne w odległości uniemożliwiającej ich skuteczną ochronę przy prowadzeniu robót budowlanych. Wiele z tych drzew i krzewów wymagałoby usunięcia. 4. W rejonie Multikina drzewa zlokalizowane są w chodniku i w całości kolidują z inwestycją. 5. Zadanie wymaga wykonania kompleksowej przebudowy wielobranżowej wraz z przeprowadzeniem regulacji terenowo – prawnej pasa drogowego. Jest to zadanie znacznie przekraczające dostępne środki w ramach budżetu obywatelskiego (ponad 2 mln zł). 6. Zakres zadania wymaga przebudowy istniejącej sygnalizacji świetlnej. 7. Inwestycja zlokalizowana jest na terenach objętych MPZP o nazwach: MPZP w rejonie ulicy Dolna Wilda w Poznaniu (Sjb) MPZP w rejonie ulicy Droga Dębińska w Poznaniu (Sjs) MPZP w rejonie mostu Królowej Jadwigi w paśmie rzeki Warty w Poznaniu (Sjj) Projekt obejmuje konieczność przeprowadzenia prac projektowych w ściśle zurbanizowanym rejonie miasta, którego specyfika przełoży się na długotrwały okres projektowania. Doświadczenie jednostki pokazuje, iż projekty z tak wstępnymi i nie zweryfikowanymi założeniami projektowane są przez wiele lat. Projekty te zawierają wiele niestandardowych rozwiązań, których uzgodnienie jest niezwykle czasochłonne. Zakres realizacji prac w takiej lokalizacji nie zostanie zaprojektowany w okresie najbliższych 2 lat - nie wliczając w to okresu realizacji zadania w terenie. Realizacja zadania obejmuje zakresem prace zbliżone do prac planowanych w ciągu ul. Solnej dla której należało zabezpieczyć na realizację zadania kwotę 12 mln zł. W ocenie ZDM koszt realizacji projektu przewyższa możliwości realizacji w ramach PBO jak również okres realizacji znacznie wykracza poza 2 letni okres realizacji. Projekt nie może zostać poddany pod głosowanie (par. 3, ust. 16, pkt 4) oraz par. 3, ust. 15 Załącznika nr 1 do uchwały nr LXXXI/1477/VII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2023 r.).
    Zespół Obradował w składzie: Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński, Maciej Heilman
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - tak
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 705 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 12 000 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - nie
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołów urbanistyczno-architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków pod nr A 239 decyzją z dnia 06.10.1982 r. Realizacja prac będzie możliwa po przedstawieniu oraz zaakceptowaniu kompleksowego projektu. Na planowane prace związane z budową ścieżki rowerowej wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego. Miejski Konserwator Zabytków pozytywnie opiniuje projekt.
    Zespół Obradował w składzie: Joanna Nogalska, Hanna Hałas-Rakowska
  • dodatkowa rekomendacja: Miejski Inżynier Ruchu (MIR)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Trasa powinna spełniać wszystkie wymagania Standardów Rowerowych dla Miasta Poznania oraz obowiązujących przepisów.
    Zespół Obradował w składzie: Maciej Teresiak
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie "Kolizja z inwestycjami PIM: 1. Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Królowej Jadwigi (pokrywa się z budową drogi rowerowej i chodnika wzdłuż ul. Królowej Jadwigi od pomnika Powstańców Wielkopolskich) 2. Opracowanie dokumentacji projektowej brakujących fragmentów drogi dla rowerów w ul. Strzeleckiej oraz skrzyżowaniu ulic Strzeleckiej - Garbary - Królowej Jadwigi (w ramach tego zadania projektowany jest przejazd rowerowy przez Drogę Dębińską) 3. Budowa drogi dla rowerów w rejonie ulic Strzeleckiej i Królowej Jadwigi etap I (w ramach tego zadania powstanie odcinek drogi rowerowej i chodnika od Mostu Królowej Jadwigi do Drogi Dębińskiej)"
    Zespół Obradował w składzie: ----

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.