Rowerem z Rataj do Dworca Głównego
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Rowerem z Rataj do Dworca Głównego
Skrócony opis projektu
Uzupełnienie brakującego fragmentu ścieżki rowerowej pomiędzy osiedlem Piastowskim a pomnikiem Powstańców Wielkopolskich (ulica Wierzbięcice).
Opis projektu
Droga z Ronda Rataje do Dworca PKP Poznań Główny to trasa pokonywana dziennie przez dziesiątki rowerzystów. Jej aktualny stan to dwa bezpieczne fragmenty ścieżki rowerowej: z Ronda Rataje do mostu Królowej Jadwigi oraz ze skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi/ Wierzbięcice do Poznania Głównego.
Przedstawiony projekt zakłada budowę brakującego bezpiecznego fragmentu ścieżki rowerowej przy południowym chodniku ulicy Świętej Jadwigi od mostu Królowej Jadwigi do skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z ulicą Wierzbięcice.
Zawiera on projekt i realizację wybudowania nawierzchni ścieżki pieszo- rowerowej, dostosowanie przejść dla pieszych, dostosowanie krawężników, wprowadzenie oznaczeń, montaż niezbędnych elementów infrastruktury i usunięcie/przesunięcie przeszkadzających elementów w świetle chodnika/ścieżki rowerowej.
Przedstawiony projekt zakłada budowę brakującego bezpiecznego fragmentu ścieżki rowerowej przy południowym chodniku ulicy Świętej Jadwigi od mostu Królowej Jadwigi do skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi z ulicą Wierzbięcice.
Zawiera on projekt i realizację wybudowania nawierzchni ścieżki pieszo- rowerowej, dostosowanie przejść dla pieszych, dostosowanie krawężników, wprowadzenie oznaczeń, montaż niezbędnych elementów infrastruktury i usunięcie/przesunięcie przeszkadzających elementów w świetle chodnika/ścieżki rowerowej.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
ulica Królowej JadwigiInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
południowy chodnik ul. Królowej Jadwigi- od Mostu Królowej Jadwigi do skrzyżowania ul. Świętej Jagwigi i WierzbięciciePotencjalni odbiorcy projektu
Rowerzyści miasta Poznania
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma pomóc mieszkańcom Rataj i wschodnich dzielnic Poznania bezpiecznie dotrzeć na rowerze do centrum miasta. Jego realizacja pomoże zmniejszyć ruch samochodowy, zaktywizować mieszkańców do wybrania roweru jako środka transportu oraz zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na wyżej wymienionej drodze.
Uwzględniony w projekcie odcinek drogi aktualnie posiada wiele niebezpiecznych punktów. Chodnik na południowej stronie ulicy jest w złym stanie, jest krzywy i posiada wiele pęknięć. W jego świetle na środku drogi znajdują się elementy jak lampy, słupki, przystanek autobusowy. Z kolei północny chodnik sąsiaduje z kamienicami mieszkalnymi, których wyjścia skierowane w stronę ulicy grożą kolizją rowerzystów z wychodzącymi z budynku mieszkańcami. Dwupasmowa jezdnia jest również niebezpiecznym miejscem dla uzytkowników rowerów przez dużą prędkość jadących nią i wyprzedzających się samochodów.
Uwzględniony w projekcie odcinek drogi aktualnie posiada wiele niebezpiecznych punktów. Chodnik na południowej stronie ulicy jest w złym stanie, jest krzywy i posiada wiele pęknięć. W jego świetle na środku drogi znajdują się elementy jak lampy, słupki, przystanek autobusowy. Z kolei północny chodnik sąsiaduje z kamienicami mieszkalnymi, których wyjścia skierowane w stronę ulicy grożą kolizją rowerzystów z wychodzącymi z budynku mieszkańcami. Dwupasmowa jezdnia jest również niebezpiecznym miejscem dla uzytkowników rowerów przez dużą prędkość jadących nią i wyprzedzających się samochodów.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Ze ścieżki rowerowej będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy. Projekt uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych poruszających się rowerem.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
wybudowanie 1,3 km ścieżki rowerowej o szerokości 1 metr | 1 000 000 |
wyremontowanie 1,3km chodnika przylegającego do ścieżki rowerowej | 650 000 |
usunięcie/przesunięcie elementów znajdujących się aktualnie w świetle chodnika | 50 000 |
oznakowanie ścieżki rowerowej | 5 000 |
SUMA: | 1 705 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Dodatkowe załączniki
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do ZDMu. Pas drogowy - ulica Królowej Jadwigi wraz z chodnikami zarządzana jest przez ZDM, natomiast za kwestie związane z wytyczaniem ścieżek rowerowych odpowiada MIR. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostki o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Katarzyna Przybysz w dniu 05.07.2023 r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
Decyzja podjęta w pierwszym etapie: Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez JednostkęNie złożono odwołaniaKarta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: nieUzasadnienie Wskazana inwestycja zlokalizowana jest na terenach 3 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i każdy z nich przewiduje lokalizację obustronnych chodników oraz dopuszcza lokalizację drogi dla rowerów. Istniejąca szerokość pasa drogowego po południowej stronie ulicy Królowej Jadwigi wynosi około 4m i w przestrzeni tej zlokalizowane są także słupy lamp oświetlenia drogowego. 1. Na realizację tego zadania niezbędna przestrzeń wolna od przeszkód o szerokości 5,5 m (0,5m skrajnia dla ruchu samochodowego, 2,5m szerokość drogi rowerowej, 0,5m przestrzeń oddzielająca ruch rowerowy od ruchu pieszego i jednocześnie stanowiąca skrajnie dla ruchu rowerowego, 2,0m chodnik). 2. Droga rowerowa powinna zostać zlokalizowana przy jezdni, a chodnik przy krawędzi pasa drogowego, to wymaga zmiany lokalizacji wszystkich słupów. 3. Kolizja z roślinnością – na długości Parku J.H. Dąbrowskiego rosną cenne okazy roślinne w odległości uniemożliwiającej ich skuteczną ochronę przy prowadzeniu robót budowlanych. Wiele z tych drzew i krzewów wymagałoby usunięcia. 4. W rejonie Multikina drzewa zlokalizowane są w chodniku i w całości kolidują z inwestycją. 5. Zadanie wymaga wykonania kompleksowej przebudowy wielobranżowej wraz z przeprowadzeniem regulacji terenowo – prawnej pasa drogowego. Jest to zadanie znacznie przekraczające dostępne środki w ramach budżetu obywatelskiego (ponad 2 mln zł). 6. Zakres zadania wymaga przebudowy istniejącej sygnalizacji świetlnej. 7. Inwestycja zlokalizowana jest na terenach objętych MPZP o nazwach: MPZP w rejonie ulicy Dolna Wilda w Poznaniu (Sjb) MPZP w rejonie ulicy Droga Dębińska w Poznaniu (Sjs) MPZP w rejonie mostu Królowej Jadwigi w paśmie rzeki Warty w Poznaniu (Sjj) Projekt obejmuje konieczność przeprowadzenia prac projektowych w ściśle zurbanizowanym rejonie miasta, którego specyfika przełoży się na długotrwały okres projektowania. Doświadczenie jednostki pokazuje, iż projekty z tak wstępnymi i nie zweryfikowanymi założeniami projektowane są przez wiele lat. Projekty te zawierają wiele niestandardowych rozwiązań, których uzgodnienie jest niezwykle czasochłonne. Zakres realizacji prac w takiej lokalizacji nie zostanie zaprojektowany w okresie najbliższych 2 lat - nie wliczając w to okresu realizacji zadania w terenie. Realizacja zadania obejmuje zakresem prace zbliżone do prac planowanych w ciągu ul. Solnej dla której należało zabezpieczyć na realizację zadania kwotę 12 mln zł. W ocenie ZDM koszt realizacji projektu przewyższa możliwości realizacji w ramach PBO jak również okres realizacji znacznie wykracza poza 2 letni okres realizacji. Projekt nie może zostać poddany pod głosowanie (par. 3, ust. 16, pkt 4) oraz par. 3, ust. 15 Załącznika nr 1 do uchwały nr LXXXI/1477/VII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2023 r.).Zespół Obradował w składzie: Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński, Maciej HeilmanKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - tak10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - nie12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 1 705 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 12 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓWA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - nieB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków (MKZ)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Przedstawiony projekt zlokalizowano na terenie zespołów urbanistyczno-architektonicznych wpisanych do rejestru zabytków pod nr A 239 decyzją z dnia 06.10.1982 r. Realizacja prac będzie możliwa po przedstawieniu oraz zaakceptowaniu kompleksowego projektu. Na planowane prace związane z budową ścieżki rowerowej wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego. Miejski Konserwator Zabytków pozytywnie opiniuje projekt.Zespół Obradował w składzie: Joanna Nogalska, Hanna Hałas-Rakowska -
dodatkowa rekomendacja:
Miejski Inżynier Ruchu (MIR)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Trasa powinna spełniać wszystkie wymagania Standardów Rowerowych dla Miasta Poznania oraz obowiązujących przepisów.Zespół Obradował w składzie: Maciej Teresiak -
dodatkowa rekomendacja:
Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
Karta Oceny Projektu Uzasadnienie "Kolizja z inwestycjami PIM: 1. Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Królowej Jadwigi (pokrywa się z budową drogi rowerowej i chodnika wzdłuż ul. Królowej Jadwigi od pomnika Powstańców Wielkopolskich) 2. Opracowanie dokumentacji projektowej brakujących fragmentów drogi dla rowerów w ul. Strzeleckiej oraz skrzyżowaniu ulic Strzeleckiej - Garbary - Królowej Jadwigi (w ramach tego zadania projektowany jest przejazd rowerowy przez Drogę Dębińską) 3. Budowa drogi dla rowerów w rejonie ulic Strzeleckiej i Królowej Jadwigi etap I (w ramach tego zadania powstanie odcinek drogi rowerowej i chodnika od Mostu Królowej Jadwigi do Drogi Dębińskiej)"Zespół Obradował w składzie: ----