Ścieżka pieszo-rowerowa nad Rusałkę


Kategoria
projekt rejonowy duży > 2 - Kiekrz, Krzyżowniki-Smochowice, Podolany, Strzeszyn
Nazwa projektu
Ścieżka pieszo-rowerowa nad Rusałkę
Skrócony opis projektu
Wytyczenie dla mieszkańców Strzeszyna i Podolan bezpiecznego połączenia pieszo-rowerowego z plażą nad Jeziorem Rusałka.
Opis projektu
Propozycja ma na celu ułatwić mieszkańcom Strzeszyna i Podolan dostęp do terenów rekreacyjnych zlokalizowanych w rejonie plaży nad Jeziorem Rusałka. Przewiduje się wytyczenie bezpiecznego połączenia pieszo-rowerowego (jako kontynuacji istniejącej ścieżki od skrzyżowania ulic Literackiej i Koszalińskiej, dalej wzdłuż zbiornika retencyjnego do ul. Lutyckiej) , w formie drogi gruntowej (wzmocnionej żwirem) biegnącej od nowo wytyczonego przejścia dla pieszych i rowerzystów przez ul. Lutycką w rejonie skrzyżowania z ul. Golęcińską, następnie przez las do istniejącego "miejsca odpoczynku" - drewnianej wiaty zlokalizowanej w sąsiedztwie wybiegu dla psów, dalej wzdłuż jezdni asfaltowej przy parkingu Rusałka, finalnie z wpięciem ścieżki do systemu alejek pieszych prowadzących na plażę jeziora (alternatywnie wzdłuż jezdni prowadzącej nad jezioro).

W zależności od funduszy preferuje się zamontowanie sygnalizacji świetlnej lub przynajmniej aktywnego przejścia dla pieszych (z pulsującym światłem) na przecięciu ul. Lutyckiej.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Golęcińska / lutycka

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Las Golęcinski
Potencjalni odbiorcy projektu
Mieszkańcy Strzeszyna i Podolan
Uzasadnienie realizacji projektu
Obecnie mimo bliskiego położenia Jeziora Rusałka, dostęp dla mieszkańców Strzeszyna i Podolan wymusza użycie samochodu. Dojście piesze nad jezioro jest trudne i niebezpieczne. Do pokonania jest jezdnia samochodowa bez wydzielonego pobocza dla pieszych (ul.Golęcińska oraz droga do niej prostopadła biegnąca w kierunku parkingu Rusałka), a także nielegalne przekroczenie ul. Lutyckiej (brak oznakowanego przejścia).

Nowe połączenie z jeziorem stanowić ma alternatywę dla drogi samochodowej. Ma zapewnić przede wszystkim łatwiejszy i bezpieczniejszy dostęp do terenów rekreacyjnych lokalizowanych blisko ww. osiedli.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
ścieżka bez progów i wysokich krawężników
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
zamontowanie aktywnego przejścia dla pieszych - światło pulsujące 60 000
budowa ścieżki leśnej z przepuszczalnych i naturalnych kruszyw 350 000
SUMA: 410 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 5 000
Dodatkowe załączniki
Mapa inwestycji pbo za_.jpg
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Dariusz Marcinek
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazany obszar administrowany jest przez ZDM i ZLP. Prosimy o zaopiniowanie projektu przez jednostki takie jak: ZDM, ZLP, MPU, MIR oraz PIM.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: tak :: Wskazany obszar znajduje się w granicy opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prosimy MPU o wydanie opinii uzupełniającej.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Michał Urbański w dniu 14.07.2023 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Wydział Klimatu i Środowiska
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Podtrzymano rekomendację negatywną
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze odbyło się 13.09.2023 r.
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, I.Dutkowiak, M.Rucka, D.Koziński
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Odnosząc się do uzasadnień ze strony ZDM oraz WKiOŚ dotyczących braku rekomendacji do realizacji projektu „Ścieżka pieszo-rowerowa nad Rusałkę” informuję, że stan obecny sieci drogowej uniemożliwia bezpieczne dotarcie pieszym na tereny rekreacyjne wokół jeziora Rusałka od strony osiedli Strzeszyn i Podolany. Możliwy jest jedynie dojazd samochodem poprzez istniejącą jezdnię powiązaną z ul. Golęcińską. Moje odwołanie opieram na: 1. Obowiązującym na przedmiotowym terenie prawie miejscowym, 2. Celach strategii miasta, w której oprócz ochrony terenów zieleni wskazuje się na zapewnienie mieszkańcom możliwości korzystania z ich zasobów oraz bezpiecznego do nich dotarcia, wskazując priorytet ruchu pieszego i rowerowego, 3. Wynikach „Analizy błękitnej infrastruktury” sporządzonej w ramach prac nad nowo uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania. Ad. 1. PRAWO MIEJSCOWE Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Otoczenie jeziora Rusałka” w Poznaniu (Uchwała NR XIX/240/VI/2011 Rady Miasta Poznania z dnia 18 października 2011 r.) jezdnia biegnąca od ul. Golęcińskiej w kierunku jeziora Rusałka położona jest na terenie drogi publicznej klasy dojazdowej, oznaczonym symbolem 3KD-D, dla którego ustala się: - lokalizację jezdni i co najmniej jednostronnego chodnika, - dopuszczenie lokalizacji pieszo-jezdni. Przebieg przedmiotowego chodnika został wskazany na „Planszy zbiorczej komunikacji”, będącej załącznikiem uzupełniającym do planu miejscowego. Plansza ta była przedstawiana na wyłożeniu projektu mpzp do publicznego wglądu w trakcie jego ustawowej procedury. Ad. 2. STRATEGIA ROZWOJU MIASTA POZNANIA 2020+ Cele strategii: Zielone, mobilne miasto – uczynić Poznań „zielonym”, ekomobilnym miastem, które posiada łatwo dostępne dla wszystkich tereny zieleni oraz przyjazny dla środowiska zrównoważony transport. Rdzeniem systemu zieleni w Poznaniu są zaprojektowane w okresie międzywojennym cztery kliny zieleni (…). Uzupełnia je pierścieniowy układ zieleni charakteryzujący się cennymi założeniami. Zachowanie i racjonalne wykorzystanie tego potencjału jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców i ochrony terenów cennych przyrodniczo. (…). Dbałość o tereny zieleni jest ściśle związana z prowadzeniem działań służących rozwojowi zrównoważo¬nego transportu – efektywnego oraz przyjaznego dla środowiska i mieszkańców. Poznań jako miasto „kompaktowe i krótkich odległości” powinno zachęcać do korzystania z transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego zamiast transportu samochodowego (…). Pożądany obraz sytuacji w przyszłości (2030): Poznań w 2030 r. jest miastem o dużej ilości terenów zieleni dostępnych dla wszystkich mieszkańców. (…). Zie¬lone przestrzenie swą atrakcyjnością i dostępnością zachęcają do rekreacji, aktywnego wypoczynku i spotkań na świeżym powietrzu. (…) Mieszkańcy coraz chętniej korzystają z ekolo¬gicznych środków transportu. Miejska infrastruktura jest dostosowana do potrzeb przechodniów i ro¬werzystów, a sieć wzajemnie powiązanych dróg pieszych i rowerowych obejmuje wraz z nowoczesnym zapleczem rowerowym cały obszar miasta. Ciągi piesze pozwalają na komfortowe i bezpieczne prze¬mieszczanie się osób starszych, dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami i zachęcają całe rodziny do wspólnych spacerów. Drogi dla rowerów tworzą spójną sieć zapewniającą sprawny dojazd do centrum niezależnie od ruchu samochodowego. (…) W 2030 r. Poznań jest miastem zapewniającym wysoką jakość życia dla wszystkich osób w nim mieszkających. (…) Ważnym elementem działań prozdrowotnych jest rozwój możliwości uprawiania w miejscu zamieszkania amatorskiego i wyczynowe¬go sportu przez osoby ze wszystkich grup wiekowych. Przyjazny charakter osiedli jest tworzony m.in. dzięki rozwojowi silnych, lokalnych społeczności, rewitalizacji przestrzeni, rozwojowi łatwo dostępnych i czystych oraz zadbanych terenów zieleni, aktywności lokalnych liderów, wykorzystaniu historii i unikatowych wartości przestrzenno-urbanistycznych obszarów osiedli oraz lokalnego dziedzictwa kulturowego do budowy tożsamości miejsca na poziomie lokalnym i miejskim. (…). Priorytety i kierunki interwencji do 2030 roku: - Wykorzystanie potencjału Warty i innych rzek oraz jezior do celów kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i transportowych (Promocja oferty aktywnego spędzania czasu w okolicach Warty i jezior); - Rozwój ekomobilności (Zwiększenie wykorzystania ekologicznych środków transportu, ruchu pieszego i poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym; - Podniesienie poziomu bezpieczeństwa publicznego (Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego) Ad. 3. STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA POZNANIA (Uchwała nr LXXXVIII/1670/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r.). „Analiza błękitnej infrastruktury” przedstawiona została w ramach debat eksperckich z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz debat społecznych z przedstawicielami poznańskich rad osiedli w 2022 r. Analiza zagospodarowania największych poznańskich jezior - zdiagnozowane ograniczenia dla jeziora Rusałka: - brak bezpośrednich powiązań pieszo-rowerowych z dzielnicami zlokalizowanymi po stronie północnej, - za mało śluz w barierach pasmowych – ul. Lutyckiej i linii kolejowej w kierunku Szczecina. Założenia do kierunków rozwoju poznańskich jezior oraz otaczających je terenów: - ochrona jezior oraz zagospodarowanie ich otoczenia z uwzględnieniem walorów przyrodniczych, - zachowanie istniejących plaż miejskich z możliwością zwiększenia ich zasięgu, - doinwestowanie istniejącej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, - zwiększenie dostępu do jezior poprzez minimalizowanie barier przestrzennych.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Wniosek nie jest rekomendowany do realizacji, ponieważ przebieg proponowanego ciągu pieszo-rowerowego nie pokrywa się z istniejącymi ścieżkami leśnymi. Alternatywny przebieg trasy wiedzie wzdłuż ul. Golęcińskiej, przy której nie ma pobocza i roślinność dorasta do samej drogi. Realizacja któregokolwiek z wariantów wymagałaby wycięcia znacznej ilości drzew i krzewów. Dodatkowo proponowana trasa przebiega przez dolinę Golęcinki. Prace ziemne podczas budowy ciągu pieszo-rowerowego mogą negatywnie wpłynąć na stosunki wodne na tym terenie oraz przyczynić się do niszczenia siedlisk żyjącej tam dzikiej zwierzyny. Ochrona drzew oraz mokradeł jest ważną częścią Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu (załącznik do uchwały nr X/144/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 16 kwietnia 2019 r.) oraz Poznańskiego Panelu Obywatelskiego. Zatem wniosek jest sprzeczny z Zasadami PBO24, ponieważ jest niezgodny z planami, programami i polityką Miasta (Zasady PBO24 § 3 Zgłaszanie projektów pkt 16 ppkt 5.
    Zespół Obradował w składzie: Izabela Dutkowiak, Monika Rucka, Michał Bernet
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - nie
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - nie
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - tak
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 410 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 410 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • zarządca terenu : Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Decyzja ostateczna po odwołaniu:
    Projekt jest rekomendowany do realizacji - NIE
    Uzasadnienie Podtrzymano rekomendację negatywną
    Udokumentowanie kontaktu z Wnioskodawcą Spotkanie odwoławcze odbyło się 13.09.2023 r.
    Zespół Obradował w składzie P.Pawełczak, I.Dutkowiak, M.Rucka, D.Koziński
    Decyzja podjęta w pierwszym etapie:
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Złożone odwołanie
    Treść odwołania: Odnosząc się do uzasadnień ze strony ZDM oraz WKiOŚ dotyczących braku rekomendacji do realizacji projektu „Ścieżka pieszo-rowerowa nad Rusałkę” informuję, że stan obecny sieci drogowej uniemożliwia bezpieczne dotarcie pieszym na tereny rekreacyjne wokół jeziora Rusałka od strony osiedli Strzeszyn i Podolany. Możliwy jest jedynie dojazd samochodem poprzez istniejącą jezdnię powiązaną z ul. Golęcińską. Moje odwołanie opieram na: 1. Obowiązującym na przedmiotowym terenie prawie miejscowym, 2. Celach strategii miasta, w której oprócz ochrony terenów zieleni wskazuje się na zapewnienie mieszkańcom możliwości korzystania z ich zasobów oraz bezpiecznego do nich dotarcia, wskazując priorytet ruchu pieszego i rowerowego, 3. Wynikach „Analizy błękitnej infrastruktury” sporządzonej w ramach prac nad nowo uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania. Ad. 1. PRAWO MIEJSCOWE Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „Otoczenie jeziora Rusałka” w Poznaniu (Uchwała NR XIX/240/VI/2011 Rady Miasta Poznania z dnia 18 października 2011 r.) jezdnia biegnąca od ul. Golęcińskiej w kierunku jeziora Rusałka położona jest na terenie drogi publicznej klasy dojazdowej, oznaczonym symbolem 3KD-D, dla którego ustala się: - lokalizację jezdni i co najmniej jednostronnego chodnika, - dopuszczenie lokalizacji pieszo-jezdni. Przebieg przedmiotowego chodnika został wskazany na „Planszy zbiorczej komunikacji”, będącej załącznikiem uzupełniającym do planu miejscowego. Plansza ta była przedstawiana na wyłożeniu projektu mpzp do publicznego wglądu w trakcie jego ustawowej procedury. Ad. 2. STRATEGIA ROZWOJU MIASTA POZNANIA 2020+ Cele strategii: Zielone, mobilne miasto – uczynić Poznań „zielonym”, ekomobilnym miastem, które posiada łatwo dostępne dla wszystkich tereny zieleni oraz przyjazny dla środowiska zrównoważony transport. Rdzeniem systemu zieleni w Poznaniu są zaprojektowane w okresie międzywojennym cztery kliny zieleni (…). Uzupełnia je pierścieniowy układ zieleni charakteryzujący się cennymi założeniami. Zachowanie i racjonalne wykorzystanie tego potencjału jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców i ochrony terenów cennych przyrodniczo. (…). Dbałość o tereny zieleni jest ściśle związana z prowadzeniem działań służących rozwojowi zrównoważo¬nego transportu – efektywnego oraz przyjaznego dla środowiska i mieszkańców. Poznań jako miasto „kompaktowe i krótkich odległości” powinno zachęcać do korzystania z transportu publicznego, ruchu pieszego i rowerowego zamiast transportu samochodowego (…). Pożądany obraz sytuacji w przyszłości (2030): Poznań w 2030 r. jest miastem o dużej ilości terenów zieleni dostępnych dla wszystkich mieszkańców. (…). Zie¬lone przestrzenie swą atrakcyjnością i dostępnością zachęcają do rekreacji, aktywnego wypoczynku i spotkań na świeżym powietrzu. (…) Mieszkańcy coraz chętniej korzystają z ekolo¬gicznych środków transportu. Miejska infrastruktura jest dostosowana do potrzeb przechodniów i ro¬werzystów, a sieć wzajemnie powiązanych dróg pieszych i rowerowych obejmuje wraz z nowoczesnym zapleczem rowerowym cały obszar miasta. Ciągi piesze pozwalają na komfortowe i bezpieczne prze¬mieszczanie się osób starszych, dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami i zachęcają całe rodziny do wspólnych spacerów. Drogi dla rowerów tworzą spójną sieć zapewniającą sprawny dojazd do centrum niezależnie od ruchu samochodowego. (…) W 2030 r. Poznań jest miastem zapewniającym wysoką jakość życia dla wszystkich osób w nim mieszkających. (…) Ważnym elementem działań prozdrowotnych jest rozwój możliwości uprawiania w miejscu zamieszkania amatorskiego i wyczynowe¬go sportu przez osoby ze wszystkich grup wiekowych. Przyjazny charakter osiedli jest tworzony m.in. dzięki rozwojowi silnych, lokalnych społeczności, rewitalizacji przestrzeni, rozwojowi łatwo dostępnych i czystych oraz zadbanych terenów zieleni, aktywności lokalnych liderów, wykorzystaniu historii i unikatowych wartości przestrzenno-urbanistycznych obszarów osiedli oraz lokalnego dziedzictwa kulturowego do budowy tożsamości miejsca na poziomie lokalnym i miejskim. (…). Priorytety i kierunki interwencji do 2030 roku: - Wykorzystanie potencjału Warty i innych rzek oraz jezior do celów kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i transportowych (Promocja oferty aktywnego spędzania czasu w okolicach Warty i jezior); - Rozwój ekomobilności (Zwiększenie wykorzystania ekologicznych środków transportu, ruchu pieszego i poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym; - Podniesienie poziomu bezpieczeństwa publicznego (Poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego) Ad. 3. STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA POZNANIA (Uchwała nr LXXXVIII/1670/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r.). „Analiza błękitnej infrastruktury” przedstawiona została w ramach debat eksperckich z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz debat społecznych z przedstawicielami poznańskich rad osiedli w 2022 r. Analiza zagospodarowania największych poznańskich jezior - zdiagnozowane ograniczenia dla jeziora Rusałka: - brak bezpośrednich powiązań pieszo-rowerowych z dzielnicami zlokalizowanymi po stronie północnej, - za mało śluz w barierach pasmowych – ul. Lutyckiej i linii kolejowej w kierunku Szczecina. Założenia do kierunków rozwoju poznańskich jezior oraz otaczających je terenów: - ochrona jezior oraz zagospodarowanie ich otoczenia z uwzględnieniem walorów przyrodniczych, - zachowanie istniejących plaż miejskich z możliwością zwiększenia ich zasięgu, - doinwestowanie istniejącej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, - zwiększenie dostępu do jezior poprzez minimalizowanie barier przestrzennych.
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie Propozycja zakłada 2 warianty. Pierwszy z nich w całości zlokalizowany jest poza pasa drogowymi, z wyjątkiem przejść przez nie (ulica Koszalińska i Lutycka) - zaopiniowany przez Wydział Klimatu i Środowiska. Drugi wariant zakłada budowę drogi dla rowerów i chodnika wzdłuż ulicy Golęcińskiej, ale szerokość pasa drogowego tej ulicy uniemożliwia wykonanie tego wariantu bez przeprowadzenia regulacji T-P (niezgodne z kryterium PBO). Ulica Golęcińska posiad odwodnienie powierzchniowe i lokalizacja DDR i chodnika musi być od niej oddalona, aby zapewnić prawidłowe odwodnienie. Poza tym szerokość pobocza od krawędzi jezdni do granicy pasa drogowego wynosi około 3,5m i jest to niewystarczające do wykonania inwestycji. Poza tym zlokalizowanie przejścia i przejazdu rowerowego przez ulicę Lechicką znacznie obniża bezpieczeństwo i lokalizacja ta powinna zostać zaopiniowana przez MIR. W ocenie ZDM realizacja projektu wykracza poza teren będący w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa i projekt nie może zostać poddany pod głosowanie (par. 3, ust. 14, pkt. 2)) Załącznika nr 1 do uchwały nr LXXXI/1477/VII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2023 r.).
    Zespół Obradował w składzie: Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński, Maciej Heilman
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - tak
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - nie dotyczy
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 410 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 5 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - NIE OKREŚLONO KOSZTÓW
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Przedmiotowa inwestycja w części będzie realizowana na opracowywanym projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru „III Rama Komunikacyjna odcinek północny” w Poznaniu. Projekt planu w zakresie wymagań wynikających z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych nakazuje zapewnienie ciągłości systemu i dostępu do ścieżek rowerowych. Ponadto w zakresie parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, na terenach dróg publicznych dopuszcza się lokalizację obiektów i urządzeń infrastruktury transportowej, w tym ścieżek rowerowych i chodników. Na terenie KD-GPS.1.1 nakazuje lokalizacji drogi pieszo-rowerowej w ciągu poprzecznym łączącym Jezioro Rusałka z Jeziorem Strzeszyńskim, wraz z kładką nad III ramą. W związku z powyższym przedmiotowa inwestycja jest zgodna z projektem planu.
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Olędzki - główny specjalista ds. kształtowania relacji społecznych
  • dodatkowa rekomendacja: Miejski Inżynier Ruchu (MIR)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Projekt zapewni poprawę bezpieczeństwa na przedmiotowym ciągu.
    Zespół Obradował w składzie: Maciej Teresiak
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
  • dodatkowa rekomendacja: Wydział Urbanistyki i Architektury (WUiA)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie ul. Gospodarska – działka nr 2/2 ark.23 obr. Spławie UWAGI: Wskazany teren objęty jest mpzp „Mpzp dla obszaru OTOCZENIE JEZIORA RUSAŁKA w Poznaniu”  oznaczony: symbolem 2Kz-Zl – tereny lasów w klinie zieleni Zgodnie z § 13 ust.4 lit.c) dopuszcza się realizację budowli i urządzeń, takich jak ścieżki rowerowe i szlaki piesze. Ewentualne zamontowanie sygnalizacji świetlnej lub przynajmniej aktywnego przejścia dla pieszych (z pulsującym światłem) na przecięciu ul. Lutyckiej będzie możliwe po uzgodnieniu lokalizacji z Zarządem Dróg Miejskich.
    Zespół Obradował w składzie: Beata Horoszko - Makarska, Joanna Sumisławska, Agnieszka Walczak, Bartosz Putz

Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:

  • dodatkowa rekomendacja: KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
    Projekt NIE jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: nie
    Uzasadnienie KDO ds. Środowiska negatywnie opiniuje projekt w przedstawionym kształcie. Realizacja projektu w którymkolwiek z wariantów wymaga zbyt dużych wycinek drzew.
    Zespół Obradował w składzie: KDO ds. Środowiska

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.