Poznańskie kliny zieleni- dolesienia i ochrona
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu
Nazwa projektu
Poznańskie kliny zieleni- dolesienia i ochrona
Skrócony opis projektu
Nowe nasadzenia w poznańskich klinach zieleni. Opracowanie strategii ich ochrony oraz koncert dla klimatu.
Opis projektu
Dolesienia w poznańskich klinach zieleni poprzez:
1. Kompleksowe uzupełnienie oraz wzbogacenie ilościowo-jakościowe różnorodnej roślinności oraz budowę nowych obiektów zieleni, lasów, parków, łąk trawiastych i kwietnych, zieleńców, żywopłotów i skwerów w tym aleje drzew np. kasztanowe, dębowe, akacjowe, lipowe czy wierzbowe oraz przygotowanie miejsc schronienia dla różnych zwierząt, np. jeży, bobrów, zajęcy, lisów, nietoperzy, płazów, ptaków i owadów, w tym trzmieli i pszczół i prace dla retencji (np. ogrody deszczowe z tojeścią kropkowaną, kosaćcami syberyjskimi, firletka challedońska, turzycami oraz pasaże bioretencyjne, w głównych oraz w mniejszych poznańskich klinach zieleni z zachowaniem i ochrona istniejącego zasobu oraz krajobrazu oraz ciągłości bilogicznej i przywrócenie dawnego układu kompozycyjnego zabytkowego założenia zieleni dla Poznania opracowanego w latach 1930-1934 przez W. Czarneckiego i A. Wodziczko, a obejmującego tereny niezwykle bogate przyrodniczo (niekiedy dziewicze): lasy, jeziora, rzeki, stawy potoki, ujęcie wody, rezerwaty.
2. Opracowanie strategii ochrony poznańskich klinów zieleni.
3. Wydanie albumu fotograficzno-artystycznego np. 2 tys. sztuk dla podkreślenia znaczenia P.K.Z. i promocji Poznania.
4. Wielki koncert dla klimatu z konkursem, wystawa i innymi akcjami dla kształtowania postaw proekologicznych.
1. Kompleksowe uzupełnienie oraz wzbogacenie ilościowo-jakościowe różnorodnej roślinności oraz budowę nowych obiektów zieleni, lasów, parków, łąk trawiastych i kwietnych, zieleńców, żywopłotów i skwerów w tym aleje drzew np. kasztanowe, dębowe, akacjowe, lipowe czy wierzbowe oraz przygotowanie miejsc schronienia dla różnych zwierząt, np. jeży, bobrów, zajęcy, lisów, nietoperzy, płazów, ptaków i owadów, w tym trzmieli i pszczół i prace dla retencji (np. ogrody deszczowe z tojeścią kropkowaną, kosaćcami syberyjskimi, firletka challedońska, turzycami oraz pasaże bioretencyjne, w głównych oraz w mniejszych poznańskich klinach zieleni z zachowaniem i ochrona istniejącego zasobu oraz krajobrazu oraz ciągłości bilogicznej i przywrócenie dawnego układu kompozycyjnego zabytkowego założenia zieleni dla Poznania opracowanego w latach 1930-1934 przez W. Czarneckiego i A. Wodziczko, a obejmującego tereny niezwykle bogate przyrodniczo (niekiedy dziewicze): lasy, jeziora, rzeki, stawy potoki, ujęcie wody, rezerwaty.
2. Opracowanie strategii ochrony poznańskich klinów zieleni.
3. Wydanie albumu fotograficzno-artystycznego np. 2 tys. sztuk dla podkreślenia znaczenia P.K.Z. i promocji Poznania.
4. Wielki koncert dla klimatu z konkursem, wystawa i innymi akcjami dla kształtowania postaw proekologicznych.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Klin wschodni cybiński, zachodni, golęciński, północny - naramowicki, południowy - dębiński oraz klin strumienia junikowskiegoInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
Koncert: plac Wolności lub pl. Kolegiacki lub MTP albo Stadion Miejski.Potencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy mieszkańcy Poznania oraz goście i turyści.
Uzasadnienie realizacji projektu
Dolesienia w poznańskich klinach zieleni pozwolą odczuwalnie zazielenić miasto, tym bardziej, że są uznawane za unikatowe i jedyne takie na świecie, maja na celu napowietrzyć miasto, ochronić zasób wody i dziedzictwo przyrodnicze oraz poprawić jakość życia. Tereny zielone tworzą przyjazny wizerunek miasta i mają istotny wpływ na stan powietrza, zdrowia i kondycji mieszkańców, chronią przed spalinami i hałasem, niwelują skutki ocieplenia klimatu, zapewniają równowagę hydrologiczną, sprzyjają retencji, zatrzymują i oczyszczają wodę i zapewniają warunki do życia - pszczołom, ptakom, płazom i wielu milionom innych zwierzątek. Gwarantują naturalność i bioróżnorodność oraz ochronę gatunkom zagrożonym oraz pełnią wiele ważnych funkcji społecznych, ekologicznych, estetycznych, krajobrazowych, zdrowotnych, rekreacyjnych, historycznych i wychowawczych. Natura jest siłą, a poznańskie kliny zieleni są dla naszego miasta prawdziwym skarbem i wizytówką, dlatego zależy mi, aby je urozmaicić zielenią i chronić.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Projekt jest uniwersalny. Mogą z niego korzystać wszyscy, także niepełnosprawni.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Zieleń (drzewa, krzewy, kwiaty i inne rośliny) | 1 500 000 |
Przygotowanie miejsc schronienia dla zwierząt, ławki | 100 000 |
Przywrócenie jawnego układu kompozycyjnego P.K.Z, ustalenie granic, przygotowanie strategii ochrony oraz inne prace i działania | 100 000 |
Album artystyczny o klinach zieleni - 2 lub 3 tys. sztuk | 150 000 |
Koncert dla klimatu, konkursy, wystawy, akcja ekologiczna, tablice informacyjne i inne koszty | 150 000 |
SUMA: | 2 000 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 300 000 |
Dodatkowe załączniki
Informacja o poznańskich klinach zieleni | PKZ.pdf |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do kolejnego etapu. Wskazujemy na możliwość realizacji wyłącznie na nieruchomościach znajdujących się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta Poznania) przez właściwe merytorycznie jednostki, takie jak ZZM, ZLP i inne. Jednocześnie z uwagi na rozległość obszaru poznańskich klinów zieleni tut. Wydział nie był w stanie zweryfikować każdej należącej do klinów działki pod względem własnościowym oraz toczących się postępowań. W zakresie merytorycznej oceny zasadności projektu, kierujemy projekt do zaopiniowania przez Wydział Klimatu i Środowiska i Wydział Kultury.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu:
nie
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta):
tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania:
nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności:
nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich:
nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu:
tak
:: Wśród opracowywanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego mogą być plany obejmujące kliny zieleni. Zwracamy się z prośbą o opinię MPU.
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem:
nie
Zespół obradował w składzie: Michał Urbański, Martin Radziwonka w dniu 12.07.2023r.
Opiniowanie projektu przez:
-
zarządca terenu
:
Wydział Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wniosek jest rekomendowany do realizacji. Wydział Klimatu i Środowiska pozytywnie opiniuje projekt na nieruchomościach znajdujących się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta Poznania). Wniosek jest zgodny z zasadami Zielonego budżetu. Założenia projektu wpisują się w Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu. Działania adaptacyjne do zmian klimatu (załącznik do uchwały nr X/144/VIII/2019 Rady Miasta Poznania z dnia 16 kwietnia 2019 r. pkt 7, cel strategiczny 1, działanie 1.6, 1.8, 1.9) mówią o zachowaniu i wzbogaceniu istniejących zasobów zadrzewienia, a także na poprawie, odtworzeniu i wzmocnieniu funkcji biotycznych, hydrologicznych i klimatycznych pełnionych przez tereny zieleni miejskiej. Projekt jest także zgodny z rekomendacjami Poznańskiego Panelu Obywatelskiego. Jednak należy podkreślić, że zgodnie z Zasadami PBO24 § 3 Zgłaszanie projektów pkt 16 ppkt 5 planowane nasadzenia muszą być przemyślane i zgodne z obowiązującym Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania oraz zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Plany nasadzeń wymagają każdorazowo szczegółowej analizy map zasadniczych, która daje odpowiedź, czy możliwe jest wprowadzenie zieleni wysokiej w interesującym nas terenie. Sytuacja taka ma miejsce na terenach administrowanych przez Zakład Lasów Poznańskich i Zarząd Zieleni Miejskiej, które w większości stanowią tereny urządzonych już parków i zieleńców.Zespół Obradował w składzie: Izabela Dutkowiak, Monika Rucka, Michał BernetKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - tak17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takProjekt ogólnomiejski duży w ramach Zielonego Budżetu 1. Powierzchnia biologicznie czynna dla nowobudowanych obiektów zieleni - Czy % udział powierzchni biologicznie czynnej wynosi nie mniej niż 70% dla tworzonych terenów zieleni, w czym nie mieści się tworzenie infrastruktury technicznej i budynków funkcjonalnie z nimi powiązanych? - tak2. Zielony Budżet - Czy projekt jest projektem zaliczanym do puli Zielonego Budżetu? - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 300 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 2 000 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 300 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie -
dodatkowa rekomendacja:
Miejska Pracownia Urbanistyczna (MPU)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Projekt jest rekomendowany do realizacji w zakresie zgodności z zapisami obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przesądzenie o danej formie zagospodarowania terenu, do którego należy również decyzja czy dana przestrzeń ma podlegać zalesianiu, należy podejmować w oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w toku procedury planistycznej. Polityka ochrony terenów zieleni w mieście, w tym terenów klinowo-pierścieniowego systemu zieleni, jest realizowana poprzez uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i jest sukcesywnie kontynuowana. Obecnie blisko 80% powierzchni klinów zieleni objęta jest obwiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Kolejne projekty planów miejscowych są w trakcie opracowywania, w oparciu o wytyczne zawarte w nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania (Uchwała Nr LXXXVIII/1670/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r.). W dokumencie tym ustalono kierunki ochrony i rozwoju terenów zieleni. W kategorii terenów wyłączonych z zabudowy wyznaczono: • tereny rezerwatów przyrody, dla których szczegółowe wymogi ochrony, zakazy i dopuszczenia wynikają z przepisów odrębnych, w szczególności z przepisów dotyczących ochrony przyrody – ZN; • tereny użytków ekologicznych, obszaru chronionego krajobrazu i innych obszarów cennych przyrodniczo wchodzące w skład klinowo-pierścieniowego systemu zieleni – ZO*; • tereny zieleni nieurządzonej, tereny leśne i do zalesień, użytki rolne (grunty rolne, sady, łąki, pastwiska, nieużytki, tereny odłogowane) tereny zadrzewione oraz wody powierzchniowe – ZO. Tereny zieleni także częściowo zakwalifikowano do terenów o specjalnych warunkach zabudowy i zagospodarowania, w tym m.in.: • tereny parków i inne tereny zieleni urządzonej z poszerzoną funkcją rekreacyjną – ZP*; • tereny parków i inne tereny zieleni urządzonej – ZP; • tereny ogrodów specjalistycznych – ZS. Ponadto ustalono zasady zagospodarowania i kształtowania systemu zieleni, w tym m.in. klinowo-pierścieniowego systemu zieleni, oraz wprowadzono łączniki zieleni, które mają stanowić sieciowe powiązania „zieloną infrastrukturą” pomiędzy klinami zieleni miasta a większymi obszarami wyłączonymi z zabudowy.Zespół Obradował w składzie: Łukasz Olędzki - główny specjalista ds. kształtowania relacji społecznych -
Wydział Kultury
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wydział Kultury Urzędu Miasta Poznania pozytywnie opiniuje jeden z elementów składowych projektu (realizacja koncertu ekologicznego dla mieszkańców) pn. "Poznańskie kliny zieleni - dolesienia o ochrona". Projekt w zaprezentowanej postaci jest bardzo złożony co wymaga również dodatkowych opinii przez pozostałe jednostki merytoryczne. Przedsięwzięcie ma charakter proekologiczny oraz prospołeczny. Ma na celu podniesienie świadomości na temat poznańskich klinów zieleni - unikatowego założenia urbanistycznego w mieście. Budżet zawarty we wniosku na organizację koncertu wraz z kosztami jego przygotowania, oraz folderami/ materiałami promocyjnymi (150 000,00 zł) pozwala na jego wykonanie w przestrzeni miejskiej np. wspomniany Plac Wolności lub Muszla Koncertowa w Parku Wilsona. Wspomniana wyżej specyfika projektu w przypadku realizacji w ramach PBO wymagać będzie aktualizacji oraz szczegółowego dopracowania zarówno założeń organizacyjnych oraz kosztorysowych.Zespół Obradował w składzie: Justyna Makowska - Dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Poznania, Bartosz Antoniewicz - pracownik Wydziału Kultury UMP.
Opinie Komisji Dialogu Obywatelskiego:
-
dodatkowa rekomendacja:
KDO przy Wydziale Klimatu i Środowiska
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie KDO ds. środowiska opiniuje projekt pozytywnie, bez zastrzeżeń.Zespół Obradował w składzie: KDO ds. środowiska