Wartostrada Starołęcka: sport, rekreacja, bezpieczny transport!


Kategoria
projekt rejonowy duży > 4 - Głuszyna, Krzesiny-Pokrzywno-Garaszewo, Starołęka-Minikowo, Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Nazwa projektu
Wartostrada Starołęcka: sport, rekreacja, bezpieczny transport!
Skrócony opis projektu
Ścieżka spacerowo-rowerowa: omińmy rondo i niebezpieczny zjazd w kierunku Rogalina, utwórzmy minipark wzdłuż Warty!
Opis projektu
Budowa fragmentu Wartostrady, zgodnie z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego "Rejon Marlewa - Zakole Warty”.

Projekt zakłada realizację fragmentu ścieżki pieszo-rowerowej o długości około 400 m (początek na całej długości działki nr geod. 153 ark. 38, koniec na działce nr geod. 3 ark. 36, na wysokości działki geodezyjnej nr 118/3, ark. 38), o parametrach zgodnych z planem, na terenie oznaczonym w planie jako KD-Dxr/ZZ i 1KD-D/ZZ. Fragment wykonany w ramach projektu byłby w dalszym przebiegu podwiązany do istniejącej drogi gruntowej na działce nr 3 i nr 4, w związku z czym będzie w pełni funkcjonalny. Droga o symbolu 1KD-D/ZZ zgodnie z planem dopuszcza lokalizację ścieżki rowerowej oraz chodnika, a droga o symbolu KD-Dxr/ZZ zakłada lokalizację wyłącznie drogi pieszo-rowerowej.

Projekt jest kontynuacją trasy rowerowej R11 z Programu Rowerowego Miasta Poznania.

Projekt zakłada niwelację terenu, wykonanie nasypu na fragmencie terenu podmokłego, usunięcie zieleni niskiej i budowę ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości 2,5 m, o nawierzchni asfaltowej.

Korzyści:

- rodziny i seniorzy zyskają ok. 1 km traktu spacerowego nad rzeką, wśród łąk i lasów
- dzieci będą mogły bezpiecznie i przyjemnie uczyć się jazdy na rowerze
- rolkarze zyskają pierwsze w dzielnicy miejsce do bezpiecznej i wygodnej jazdy
- rowerzyści zyskają fragment dla bezpiecznego i przyjemnego, codziennego przejazdu do szkoły i pracy, bez niebezpiecznego podjazdu/zjazdu
- turyści zyskają łatwiejsze, przyjemniejsze połączenie rowerowe Poznania, pałacu i łęgów nadwarciańskich w Rogalinie

Realizacja zadania do wysokości środków na odcinku wskazanym przez inspektorów utrzymania.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Rondo Wielka Starołęka, ul. Starołęcka

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

Długość około 300-400 m (zakres ograniczony do wysokości środków): początek na całej długości działki nr geod. 153 ark. 38, koniec na działce nr geod. 3 ark. 36, na wysokości działki geodezyjnej nr 118/3, ark. 38.
Potencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy mieszkańcy dzielnicy oraz całego miasta:
- Seniorzy (spacery i odpoczynek)
- Rowerzyści (dojazdy do i z Poznania, wycieczki w stronę Rogalina)
- Dzieci (bezpieczna nauka jazdy na rowerach/hulajnogach)
- Użytkownicy e-hulajnóg i UTO/UWR
- Niepełnosprawni (bezpieczne przemieszczanie się)
Uzasadnienie realizacji projektu
Na Starołęce brak jest zielonych terenów spacerowych i dobrych szlaków rowerowych. Niewykorzystane są piękne tereny nad Wartą. Osoby jadące na wycieczkę rowerową do Rogalina, muszą zjechać niebezpiecznym zjazdem, bez chodnika i ścieżki rowerowej, od ronda Wielka Starołęka (z figurką NMP) w stronę Rogalina. Jest to szczególnie niebezpieczne dla dzieci. Budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż Starołęckiej jest tutaj trudna i bardzo droga, ze względu na skarpy.

Uchwalony miejscowy plan przewiduje powstanie ścieżki pieszo-rowerowej, która omija rondo, zjeżdżając w dół do Warty na wysokości adresu Starołęcka 206, następnie prowadzi wzdłuż rzeki, aż do adresu Starołęcka 294. W tym miejscu ścieżka wraca na ulicę Starołęcką, omijając rondo i niebezpieczny zjazd.

Projekt zakłada realizację tego fragmentu, zgodnie z miejscowym planem. W przyszłości, zgodnie z planami Urzędu Miasta, będzie to fragment Wartostrady prowadzącej aż do centrum. Chcemy, aby ten fragment miał nawierzchnię asfaltową. Projekt jest kontynuacją trasy rowerowej R11 z Programu Rowerowego Miasta Poznania.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego. Droga pieszo-rowerowa uwzględnia potrzeby osób niepełnosprawnych, jest stworzona do zaspokojenia ich podstawowych potrzeb transportu. Będą mogli z niej korzystać wszyscy mieszkańcy, podróżujący pieszo lub rowerem w kierunku do Poznania lub w stronę Rogalinka. Projekt poprawi komfort i bezpieczeństwo ruchu rowerowego, a co za tym idzie więcej mieszkańców Poznania będzie mogło dojeżdżać do pracy i szkół na rowerach.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
400 m ścieżki pieszo-rowerowej o szerokości 2,5 m, 600 zł/m2 600 000
niwelacja terenu wraz z nasypem na fragmencie terenu podmokłego 100 000
SUMA: 700 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 10 000
Dodatkowe załączniki
Plan orientacyjny na podkładzie MPZP Wartostrada Staro_cka.png
działka miejsca nr 153 widziana od strony Warty – podjazd do Starołęckiej 20230504_141912.jpg
droga na działce miejsckiej nr 3, na wysokości działki nr 86 w stronę południową 20230504_142345.jpg
droga utwardzona tłuczniem na wysokości działki 4/1 20230504_142731.jpg
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Łukasz Ferchmin
Ocena projektu
UWAGA - Zgłoszenie nie zostało zaakceptowane pod względem formalnym
z uzasadnieniem: Nie złożono listy poparcia. Przypomnienie o liście poparcia z prośbą o uzupełnienie zostało wysłane drogą mailową w dniach: 24,25,26 maja. Lista poparcia nie została dostarczona.
termin odwołania 7 dni od:
Nie złożono odwołania


  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.