Ciche torowisko na ulicy Grunwaldzkiej


Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Ciche torowisko na ulicy Grunwaldzkiej
Skrócony opis projektu
Wyciszenie torowiska tramwajowego na ulicy Grunwaldzkiej na odcinku Obozowa – Grochowska.
Opis projektu
Torowisko tramwajowe w formie odsłoniętych szyn tramwajowych generuje bardzo duży hałas. Ekologiczne rozwiązania w formie zielonych torowisk, zastosowane na odcinku od Matejki do ronda N.-Jeziorańskiego i od Smoluchowskiego do Junikowa, oraz na innych ulicach Poznania przyniosły znakomite efekty. Wg uzyskanych informacji, założenie zielonego torowiska wiąże się z koniecznością wymiany całej podbudowy i ułożenia torowiska od nowa, co generuje wysokie koszty i ze względów ekonomicznych jest to możliwe tylko w przypadku torowisk przeznaczonych do generalnego remontu. Stąd, w celu uzyskania wyciszenia torowiska, zmniejszenia hałasu i ograniczenia drgań na wskazanym odcinku, rozwiązaniem optymalnym jest zastosowanie absorberów z gumy, montowanych po bokach istniejących szyn (informacje te posiadam z konsultacji z fachowcami z ZTM) O takie rozwiązanie wnioskuję.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu

Ulica, rejon ulic

Grunwaldzka - między ul. Obozową a ul. Grochowską

Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji

projekt to kontynuacja działań wyciszających - do ronda N.-Jeziorańskiego jest torowisko zielone
Potencjalni odbiorcy projektu
Wszyscy użytkownicy ulicy - o znaczeniu ponadlokalnym - (w szczególności użytkownicy nowych dróg rowerowych), mieszkańcy mieszkający wzdłuż ulicy i na ulicach sąsiednich, pracownicy i pacjenci uniwersyteckiego szpitala klinicznego.
Uzasadnienie realizacji projektu
Od dłuższego czasu miasto Poznań prowadzi działania w kierunku zwiększenia komfortu akustycznego mieszkańców. Projekt wyciszenia kolejnego odcinka ulicy Grunwaldzkiej jest więc działaniem spójnym ze strategią miasta. W następnych latach powinny być te prace kontynuowane aż do ul. Smoluchowskiego, oraz na ulicy Przybyszewskiego, i kolejno na następnych ulicach w rejonach gęsto zamieszkanych, jak np. Hetmańska (odnosząc się do dzielnicy Grunwald). Walka z hałasem jest prowadzona w większości miast Europy, w tym również w Poznaniu. Istniejące zielone torowiska w Poznaniu są świetnym przykładem skuteczności tej walki.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego: TAK
Problem hałasu dotyczy wszystkich mieszkańców.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu Koszt [w zł]
wykonanie absorberów 2 000 000
SUMA: 2 000 000
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: 50 000
Dodatkowe załączniki
Nie dodano załączników.
Kontakt do wnioskodawcy
Imię i nazwisko Bernard Błaszkiewicz
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami wstępnie rekomenduje projekt do kolejnego etapu.
Uzasadnienie: Wydział Gospodarki Nieruchomościami przekazuje projekt do ZTM. Obszar torowiska zarządzany jest przez ZTM. W związku z powyższym, prosimy ww. jednostkę o zaopiniowanie projektu.
1. Czy wnioskodawca określił dokładną lokalizację projektu: tak
Proszę ocenić czy określono konkretną lokalizację, a nie np. teren osiedla czy teren całego miasta.
2. Czy własność gruntu umożliwia realizację projektu – tzn. czy grunt znajduje się w zasobie Miasta Poznania lub Skarbu Państwa (we władaniu Miasta): tak
3. Czy prowadzone są postępowania w stosunku do gruntów miejskich, które uniemożliwiałyby realizację zadania: nie dotyczy
4. Czy nieruchomość zagrożona jest utratą własności: nie dotyczy
5. Czy projekt ma być realizowany na terenach fortyfikacji poznańskich: nie dotyczy
6. Czy opracowywany jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla danego terenu, którego zapisy mogą być niezgodne z założeniami zgłaszanego projektu: nie
7. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem: nie
Zespół obradował w składzie: Martin Radziwonka i Katarzyna Przybysz w dniu 05.07.2023 r.

Opiniowanie projektu przez:

  • zarządca terenu : Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Zmniejszenie hałasu Poprawa komfortu życia mieszkańców
    Zespół Obradował w składzie: Łukasz Bandosz Magdalena Centlewska
    Kryteria zasadnicze
    1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak
    2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:
    • zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
    • innymi uchwałami Rady,
    • zarządzeniami Prezydenta
    - tak
    3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie
    4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak
    5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie
    6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak
    7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie
    - Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy
    8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie
    9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie
    10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie
    11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak
    12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie
    13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie
    14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie
    15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
    a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
    b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
    c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
    d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
    e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
    f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak
    16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie
    - Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie
    16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie
    - Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie
    17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
    W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - tak
    KOSZTY
    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 2 000 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie

    Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 2 000 000 zł
    Koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 50 000 zł
    A. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - tak
    B. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
  • dodatkowa rekomendacja: Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM)
    Karta Oceny Projektu
    Uzasadnienie Brak uwag ze strony PIM.
    Zespół Obradował w składzie: ----
  • Zarząd Dróg Miejskich (ZDM)
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie ZDM rekomenduje projekt do realizacji przez właściwą jednostkę (ZTM). Realizacja zadania może dotyczyć wyłącznie torowiska na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od Ronda Jeziorańskiego do ul. Grochowskiej w miejscach nieutwardzonych. Realizacja zadnia nie może być realizowana w miejscach występowania nawierzchni bitumicznej jak również w obrębie skrzyżowań czy miejscach wykorzystywanych do poruszania się pojazdów. Decyzja dotycząca zasadności realizacji projektu leży po stronie ZTM.
    Zespół Obradował w składzie: Radosław Ciesielski, Paulina Gowin-Sikora, Damian Koziński,

Opinie Rad Osiedli:

  • Administrator Osiedla - OSIEDLE GRUNWALD POŁUDNIE
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Rada Osiedla od początku kadencji niemal jednomyślnie uznała, że narzędzie budżetu obywatelskiego PBO jest dla mieszkańców równoległą formą starań o zmiany w życiu Grunwaldu, czasem sprzeczne z poglądami większości radnych, więc rady osiedli nie powinny ingerować w projekty. Zgodnie z tą zasadą dotychczas pozytywnie opiniowaliśmy wszystkie projekty. W tym roku jednak, w wyniku wieloletnich już kontrowersji związanych z uczynieniem z PBO narzędzia zapewniania środków zarobkowych przez licznych usługodawców, Rada Osiedla postanowiła opiniować pozytywnie jedynie projekty związane ze zmianami fizycznymi w infrastrukturze osiedla, nie ingerując w szczegółach w propozycje projektodawców.
    Zespół Obradował w składzie: Zarząd Osiedla - Jerzy Karczyński, Wanda Meissner-Statkiewicz, Włodzimierz Nowak, Jerzy Wróblewski
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak
  • Administrator Osiedla - OSIEDLE STARY GRUNWALD
    Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
    Karta Oceny Projektu
    Projekt jest rekomendowany do realizacji: tak
    Uzasadnienie Mieszkańcy Osiedla Stary Grunwald od wielu lat skarżą się na przejeżdżające tramwaje na ul. Grunwaldzkiej, który generują bardzo duży hałas. Zrealizowanie PBO poprawiłoby warunki życia na Osiedlu. Ekologiczne rozwiązania w formie zielonych torowisk na ulicach Poznania przyniosły znakomite efekty.
    Zespół Obradował w składzie: Hanna Kłoniecka, Bernard Błaszkiewicz , Kamilla Jóżwiak, Barbara Nikisch, Wanda Piechocka,Grzegorz Steczkowski, Wiesława Kubiak, Aleksandra Hoffmann, Teresa Gościniak
    Kryteria zasadnicze
    Czy projekt jest funkcjonalny? - tak
    Czy projekt jest zgodny z istniejącą infrastrukturą? - tak
    Czy realizacja projektu pozytywnie wpłynie na otoczenie? - tak
    Czy projekt zaspokaja potrzeby lokalne? - tak

  1. Możesz wyrazić poparcie dla propozycji lub ją odrzucić.

  2. Możesz dodać ją też do listy obserwowanych.

  3. Zobacz informacje na temat propozycji...

  4. ...dodaj tagi dla tej propozycji...

  5. ...lub podziel się propozycją z innymi za pośrednictwem Facebooka, Google+ lub Twittera.

  6. Nie tylko możesz oceniać komentarze...

  7. ...ale też przejrzeć odpowiedzi na nie...

  8. ...odpowiedzieć na komentarz...

  9. ...i napisać nowy komentarz.

  10. Lub pracować nad propozycją i wprowadzać alternatywne wersje.