Maltanka -remont wagonu pasażerskiego z 1910r.
Kategoria
Projekt ogólnomiejski duży
Nazwa projektu
Maltanka -remont wagonu pasażerskiego z 1910r.
Skrócony opis projektu
Kompleksowy remont pasażerskiego wagonu serii Bxhi z 1910 roku na tor o szerokości 600mm.
Opis projektu
Wąskotorowy wagon pasażerski serii Bxhi znajdujący się w kolekcji taboru Kolei Parkowej Maltanka (obsługiwanej przez MPK Poznań Sp. z o.o.) zwany potocznie "opolskim” został wyprodukowany w 1910 roku i służył na Jarocińskiej Kolei Dojazdowej w Witaszycach. Jest on unikatowym wagonem na tor szerokości 600 mm, który przeszedł modernizację
w 1954 roku w ZNTK Opole (stąd jego nazwa).
Powstawanie wagonów "opolskich” związane było z rosnącym ruchem na kolejach wąskotorowych po II wojnie światowej. Zmagano się z tak dużym niedoborem wagonów do ruchu osobowego, że na naprawy połączone z modernizacją pudła od 1950 roku wysyłano liczne wagony z początku XX wieku. Wśród nich znalazło się zaledwie 10 szt. wagonów o szerokości toru 600 mm. Pudła konstrukcji drewniano-blaszanej miały nowoczesny, obły kształt. Jeden z tych wagonów przetrwał do dziś i znajduje się w poznańskiej Zajezdni Madalińskiego.
Nasz wagon nosił do 1974 roku numer 459. Po zmianie (w 1974 r.) otrzymał serię Bxhi oraz numer 00 30 00 14 264-0, który nosi go do dzisiaj. Posiada on przesuwne drzwi wejściowe z boku wagonu, w środku znajduje piec, a na jednym z końców toaleta. Siedzenia są drewniane. Wagon eksploatowany był do 1992 roku w Witaszycach, a po likwidacji tej kolei, wraz z kilkoma innymi wagonami, został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Od 2021 r. znajduje się w zasobach poznańskiej Maltanki. Niestety ze względu na wieloletni postój, oddziaływanie czynników atmosferycznych i częściową dewastację, wymaga on specjalistycznej, konserwatorskiej odbudowy.
w 1954 roku w ZNTK Opole (stąd jego nazwa).
Powstawanie wagonów "opolskich” związane było z rosnącym ruchem na kolejach wąskotorowych po II wojnie światowej. Zmagano się z tak dużym niedoborem wagonów do ruchu osobowego, że na naprawy połączone z modernizacją pudła od 1950 roku wysyłano liczne wagony z początku XX wieku. Wśród nich znalazło się zaledwie 10 szt. wagonów o szerokości toru 600 mm. Pudła konstrukcji drewniano-blaszanej miały nowoczesny, obły kształt. Jeden z tych wagonów przetrwał do dziś i znajduje się w poznańskiej Zajezdni Madalińskiego.
Nasz wagon nosił do 1974 roku numer 459. Po zmianie (w 1974 r.) otrzymał serię Bxhi oraz numer 00 30 00 14 264-0, który nosi go do dzisiaj. Posiada on przesuwne drzwi wejściowe z boku wagonu, w środku znajduje piec, a na jednym z końców toaleta. Siedzenia są drewniane. Wagon eksploatowany był do 1992 roku w Witaszycach, a po likwidacji tej kolei, wraz z kilkoma innymi wagonami, został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Od 2021 r. znajduje się w zasobach poznańskiej Maltanki. Niestety ze względu na wieloletni postój, oddziaływanie czynników atmosferycznych i częściową dewastację, wymaga on specjalistycznej, konserwatorskiej odbudowy.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu
Ulica, rejon ulic
Kolej Parkowa MaltankaInne istotne informacje dotyczące lokalizacji
trasa Maltanki od stacji Maltanka do stacji ZwierzyniecPotencjalni odbiorcy projektu
Odbiorcami projektu są wszyscy mieszkańcy Poznania i okolicznych gmin oraz turyści odwiedzający Poznań i korzystający z Kolei Parkowej Maltanka.
Uzasadnienie realizacji projektu
Maltanka od wielu lat stawia na rozwój funkcji muzealnej. Dziś już można podziwiać i podróżować zabytkowym taborem mającym około stu lat. Przywrócenie kolejnego wagonu pasażerskiego do ruchu umożliwi stworzenie na Kolei Parkowej Maltanka w Poznaniu wąskotorowego składu zabytkowych wagonów, zwiększając ponad dwukrotnie dostępność miejsc w wagonach historycznych. Wraz z posiadanymi już i eksploatowanymi pojazdami (parowozem Borsig z 1925 r., wagonem "kowbojką” z 1912 r. i motorowym "Ryjkiem” z 1932 r.) wagon Bxhi tzw. "opolski” z 1910 r. stanowić będzie doskonałą tematyczną całość i stanie się prawdziwym wehikułem czasu.
Projektowanie uniwersalne
Czy projekt jest zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego:
TAK
Wagon pasażerski serii Bxhi z 1910 roku umożliwia korzystanie z niego przez osoby z niepełnosprawnościami. Ułatwiają to szerokie drzwi wejściowe. Dodatkowo obsługa pociągów Maltanki zawsze służy pomocą i jest do dyspozycji pasażerów.
Z wyremontowanego wagonu będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy, turyści na ogólnych zasadach korzystania z przekazów Koleją Parkową Maltanka.
Z wyremontowanego wagonu będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy, turyści na ogólnych zasadach korzystania z przekazów Koleją Parkową Maltanka.
Szacunkowy koszt projektu
Składowa projektu | Koszt [w zł] |
---|---|
Kompleksowy remont z odbudową wymagających tego elementów wagonu | 700 000 |
SUMA: | 700 000 |
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Łączny koszt utrzymania zrealizowanego projektu w trakcie kolejnych 5 lat (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji)
SUMA: | 20 000 |
Dodatkowe załączniki
obecny stan wagonu | Bxhi opolski 1.jpg |
obecny stan wagonu | Bxhi opolski 2.jpg |
Kontakt do wnioskodawcy
Ocena projektu
Projekt został wstępnie zaakceptowany pod względem formalnym przez Gabinet Prezydenta.
Opiniowanie projektu przez:
-
wydział/jednostka wiodący/a
:
Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM)
Projekt jest rekomendowany do realizacji przez Jednostkę
Karta Oceny Projektu Projekt jest rekomendowany do realizacji: takUzasadnienie Wyremontowany wagon pasażerski Maltanki z początku XX wieku uatrakcyjni ofertę zarówno dla mieszkańców Poznania jak i osób przyjezdnych korzystających z kursów KPM.Zespół Obradował w składzie: Magdalena Centlewska Andrzej SzczerbińskiKryteria zasadnicze 1. Zgodność z zadaniami własnymi Miasta - Czy proponowane zadanie jest zgodne z zadaniami własnymi Miasta i zakresem zadań realizowanych przez jednostki miejskie? - tak2. Zgodność z prawem lokalnym - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującymi w Mieście planami, politykami i programami a w szczególności z:- zapisami miejskiego planu zagospodarowania – obowiązującymi oraz będącymi w opracowaniu? (w razie konieczności proszę zasięgnąć opinii WUiA, MPU, MKZ, MIR, PIM),
- innymi uchwałami Rady,
- zarządzeniami Prezydenta
3. Czy zawarta jest umowa partycypacyjna z Miastem - nie4. Zgodność z przyjętą strategią i programami Miasta - Czy w dniu zgłoszenia projekt jest zgodny z obowiązującą strategią i programami Miasta Poznania? - tak5. Zadanie przewidziane do realizacji w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej - Czy proponowane zadanie jest już uwzględnione w budżecie miasta lub Wieloletniej Prognozie Finansowej? - nie6. Czy projekt spełnia warunek ogólnodostępności? - Przez ogólnodostępność projektu należy rozumieć umożliwienie ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach PBO24. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – nieodpłatna możliwość korzystania, o której mowa powyżej, powinna obejmować co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne - realizacja projektów powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość nieodpłatnego korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji projektu - tak7. Współpraca instytucjonalna - Czy projekt wymaga współpracy instytucjonalnej? - nie- Czy osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją przedstawiły wyraźną pisemną gotowość do współpracy w formie oświadczenia? - nie dotyczy8. Założenie o wykonaniu tylko jednego elementu - Czy projekt zakłada wykonanie wyłącznie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania (np. dokumentacji projektowej), które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów), nieuwzględnionych we wniosku na dany rok? - nie9. Realizacja zadania dotycząca nieruchomości będącej własnością Miasta - Czy projekt dotyczy nieruchomości będącej własnością Miasta, na której prowadzona jest działalność komercyjna (nie dotyczy działalności dotowanej przez Miasto), przez którą rozumie się działalność prowadzoną w celu osiągania zysków? - nie10. Komercyjność projektu - Czy projekt ma charakter komercyjny tzn. wynika z niego, że można z niego czerpać bezpośrednie korzyści finansowe (przychody) w związku z realizacją projektu? - nie11. Możliwość realizacji zadania w przeciągu kolejnego roku budżetowego? - Czy możliwa jest realizacja zadania w trakcie roku budżetowego 2024 lub - w przypadku projektów inwestycyjnych, których realizacja wymaga przeprowadzenia czynności przygotowawczych, polegających np. na sporządzeniu dokumentacji projektowej lub pozyskaniu m.in. stosownych pozwoleń, uzgodnień oraz opinii - w trakcie kolejnego roku budżetowego? - tak12. Projekt zakładający budowę pomnika lub innych form upamiętnienia - Czy projekt zakłada budowę pomnika/pomników lub innych form upamiętnienia oraz dotyczące wszelkich działań inwestycyjnych podejmowanych na terenach fortyfikacji? - nie13. Zgodność z przepisami prawa - Czy projekt narusza obowiązujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, ochrony wizerunku i dobrego imienia? - nie14. Realizacja na terenie miasta Poznania - Czy miejsce realizacji projektu wykracza poza teren Miasta Poznania? - nie15. Czy projekt jest wykonalny technicznie? - Wykonalność techniczna projektu, zgodna z wiedzą planistyczną i inżynieryjną, która polega na analizie m.in. czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami Miasta,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Miastu przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego,
f) projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych. - tak16. Konieczna dodatkowa opinia MKZ, WUiA, MPU, MIR, PIM - Czy projekt wymaga opinii MKZ? - nie- Czy projekt wymaga opinii WUiA? - nie- Czy projekt wymaga opinii MPU? - nie- Czy projekt wymaga opinii MIR? - nie- Czy projekt wymaga opinii PIM? - nie16. Czy projekt wymaga opinii KDO? - Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniczce Prezydenta Miasta Poznania ds. polityki równościowej? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Kultury? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Pełnomocniku Prezydenta Miasta ds. Osób z Niepełnosprawnościami? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Oświaty? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych? - nie- Czy konieczna jest opinia KDO przy Wydziale Ochrony Środowiska? - nie17. Możliwość realizacji zadania przez wydział/jednostkę - Czy możliwa jest realizacja zadania w całości przez wyznaczony wydział i/lub podległe mu jednostki? Czy w przypadku projektów inwestycyjnych wszystkie składowe projektu i lokalizacje są możliwe do realizacji przez Państwa wydział/jednostkę?
W przypadku negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z pracownikami Gabinetu Prezydenta. - takKOSZTY Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez Wnioskodawcę - 700 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez Wnioskodawcę - 20 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie
Koszt projektu (kwota w zł) - określony przez wydział merytoryczny - 700 000 złKoszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach określony przez wydział merytoryczny - 20 000 złA. Czy wymagany budżet całkowity na realizację projektu jest zgodny z limitami finansowymi wskazanymi w Zasadach PBO24? - takB. Czy łączny koszt utrzymania projektu w kolejnych 5 latach przekracza 30% wartości zgłoszonego projektu? - nie